Tennisvakanties met een 'personal touch'!

Reisverslagen deelnemers

Hierbij een ingezonden reisverslag van Joan Mutsaars!

Tennis Vakantie Reizen; tennis en (veel) meer

Verslag van de eerste tennisreis naar Side 17-24 maart 2012

Vertrek zaterdag 17 maart

De reis is wel het minst leuke deel. Gestrest in bed, zit alles wel in de koffer? Staat de wekker wel goed? Als ik het maar niet verslaap. Zijn we op tijd bij de trein en hebben we het juiste spoor. In het hoofd dwarrelen diverse rampscenario’s. Zoals meestal valt het allemaal reuze mee. We worden door Marian afgezet bij station Den Bosch en een uurtje later stappen we hartje Schiphol uit. Zowel qua snelheid als qua kosten (13 euro, kruidvatkaartje) is deze treinreis ideaal. En jawel, zoals afgesproken staat het team van TVR in hun lichtblauwe shirts ons breed lachend op te wachten bij de incheckbalie.

Op Schiphol even langs de winkeltjes om de tijd te doden. Een grote bak koffie van Starbuks en we kunnen het vliegtuig van Onur Air in. Het vliegtuig vertrek zowat op tijd. Aangekomen in Antalya zijn onze koffers al weer snel in ons bezit. Bijna zaten we in een verkeerde bus omdat we een andere groep met lichtblauwe shirtjes volgden. Nog net op tijd gecheckt. De juiste bus brengt ons in 40 minuten naar het Selin hotel bij Side.

Dit hotel grenst aan een onwaarschijnlijk luxe-niveau. Marmeren tegels alom, glimmend gepoetst. Personeel keurig in het pak. Imposante barpartijen en zitjes. Eten en drinken de hele dag inclusief. Prachtig zwembad met bruggetjes, palmbomen en heerlijke ligbedden. Uitzicht op een stralende blauwe zee en lucht. Na een rommelige incheck (de receptionist wil iedereen tegelijk helpen) nemen we onze intrek in kamer 2215. De sleutelkaart laat ook de lichten branden. In de badkamer staan badslippertjes en een badjas klaar. Het ziet er allemaal compleet en netjes uit. De bar is gevuld met flesjes water, blikjes fris en bier. Verder moderne verlichting, een breed bed, een wandtv, flinke garderobekast, een klein zitje en terras.

Om 19.00 uur zitten we aan tafel in de grote eetzaal met alle andere TVR-reisgenoten. Het eten is prima: vers, gevarieerd, warm gehouden in afsluitbare bakken en er zijn ook vele aparte soorten rauwkost en toetjes. Het zijn geen pruttelgerechten waar van alles door elkaar wordt gehusseld. Je kunt je eigen combinaties maken en moet ervoor opletten dat je bordje niet te vol komt te liggen.

Na het eten is er een korte bespreking om 21.30 uur. De tennisleraren stellen zich voor en de groepsindeling wordt bekend gemaakt. Een vertegenwoordiger van Enka reizen vertelt over de mogelijkheden met dagtrips in de omgeving. Een welkomstdrankje is er ook bij. We zijn gastvrij ontvangen en borrelen nog even na in de grote benedenruimte. De biertjes smaken goed, maar we gaan toch op tijd naar bed. We zijn moe van de reis en de volgende dag is het al weer vroeg opstaan.

Zondag 18 maart

De wekker gaat om 7.00 uur. Na een uitgebreid en stevig ontbijt verzamelen we onze tennisspullen en doen buiten een warming-up. Om 08.45 lopen we naar een wat verder gelegen gravelbaan. Deze is net aangelegd. De bal stuit hoog op maar het speelt best lekker. Eric, de tennisleraar laat ons even inslaan en bekijkt onze techniek. Kort spel, lang spel, volleys, slagtechniek en service. Mijn forehand moet wat verder van mijn  lichaam worden geslagen. Ik moet meer ruimte maken. De volley minder met mijn lichaam slaan; vanuit de arm en dan het lichaam er achteraan. Twee goede tips om aan verder te werken.

Het weer is werkelijk super. Strakblauwe hemel met die geweldige voorjaarszon en een fris briesje. Het kan niet beter. Na 1 ½ uur les lopen we naar het prachtige zwembadterras met een fantastisch uitzicht op zee, strand, palmbomen, ligweide en zwembad. Geweldig vertoeven met een lekker drankje en een gezellig gesprek met de andere deelnemers. Heerlijk babbelen en paradijselijk genieten van de omgeving.

We verkennen de benedengelegen Spa; binnenzwembad, fitnessruimte, sauna’s, stoombad, ligruimte, Hammam en massagevertrekken. Het ziet er allemaal keurig uit. Om 12.30 gaan we lunchen met heerlijke gerechten: saté, rauwkostsalades, broodjes en vis.

Douchen, korte broek aan en lekker relaxen op de ligmatrasjes van de zwembad-ligstoelen. Zonnetje, lekkere luistermuziek, appeltje en een dubbele espresso.

Meteen daarna gaan we vrij tennissen. Met John is het altijd bikkelen. Ik geef een 5-2 voorsprong uit handen en John lacht het hardst met 5-7. De kunstgrasmat ligt op beton en dat stuit lekker hoog op.

We douchen op de hotelkamer en trekken de zwembroek en badjas aan. Met de lift zoeven we naar de Spa voor een saunabezoek. De eerste is met 110 graden wel te pittig. De 70 graden sauna is aangenamer. Lekker zweten, afkoelen en koud afdouchen. In de relaxruimte komen we 4 tennissters van TV Skinlo tegen. We hadden al afgesproken om de volgende dag te gaan mixen met Chantal en Anja, maar ze gaan dan winkelen in Antalya. Het wordt een dag later. Wij snappen niet wat er zo leuk is aan winkelen en zijn blij dat we deze week niet hoeven. We duiken het Turkse badhuis, de Hammam, in. Een in mozaïek betegelde tempel met in het midden een betegeld en verwarmd plateau en rondom prieeltjes. Uit de kranen komt heet en koud water en John krijgt het allemaal cadeau.

Nog een rondje sauna en dan omkleden op de kamer. Etenstijd. Drie bordjes met de heerlijkste gerechten worden naar binnen gewerkt. We zitten steeds aan tafel met de Tennisvakantiereizen-groep. Steeds weer leuke gesprekken met de andere tennisliefhebbers.

Na het eten stoten we meteen door naar de bar en drinken (te veel) bier. Een playback zangeres zorgt voor een muziekske. We praten met trainers en andere groepsgenoten. Rond 24.15 naar bed. Ik heb de schuifdeur open gezet en wordt rond 5.00 uur gewekt door een hartstochtelijke Imam. Hij kan er maar niet over uit hoe groot Allah is en blijft het herhalen. Volgens mij roept hij ook nog dat er 40 maagden op de moslims wachten dus geen wonder dat er zoveel fans zijn. De voorrondes van TVOH zal hij niet overleven

Maandag 19 maart

Vandaag wat later en met een verhout hoofd opgestaan. Toch te veel gedronken dus. Lekker ontbijten en vandaag krijgen we om half 11 les op de kunstgrasbaan vlakbij het hotel. Het is een stuk warmer en de zon brandt. Een vermoeiende training met veel loopwerk en weinig rust.  Behoorlijk afgepeigerd drinken we wat op het zwembadterras.

Lekker geluncht. Het is deze keer erg druk in de eetzaal. Vervolgens heerlijk een uurtje buiten gerust op de heerlijke ligbedden.

Ik ben verbrand dus blijf ik uit de zon. De rust doet goed, maar er  moet weer worden getennist. Rond 16.00 speel ik een wedstrijd tegen John op leven en dood. 6-1, 0-6 en 7-5. Zoals altijd een close eindstand.  De baan ligt al wat in de schaduw van het hotel, dus dat is wel lekker. Na twee uur werktennis is het douchen en naar de sauna. Deze sluit al om 19.00 uur dus het is opschieten geblazen. Ook even een fotootje van de Hammam gemaakt.

Even rusten en om 19.30 eten. Daarna nog even lekker op bed naar de tv gekeken. In de avond wodka-cola gedronken, de helft van het glas is ijs met wodka. Rustig aan gedaan want ik wil niet zo wakker worden als een dag eerder. De tennissterren uit Schijndel zijn er ook en we spreken af dat we de volgende dag gaan mixen.

Rond 23.00 naar bed. Heb de rust nodig. John zakt nog even door en is rond half 1 op de kamer.

Dinsdag 20 maart

Volgens de trainer is de derde dag een blessuredag.  We zitten in de vroege lesploeg van 9.00 tot 10.30. Rond 8.30 doen we een warming up in de fitnessruimte. Er volgt een intensieve training. Ik besluit mijn verbeterpunten even te verzamelen zodat ik ze niet te snel vergeet:

1: Service opgooi: een beetje meer voor me uit gooien

2: Service opslag: Racket iets in mijn hand draaien zodat het meer spint en er minder risico op een foutslag bestaat.

3: Forehand: ruimte maken voor de slag, verder van me af nemen.

4: Volley: minder met mijn lichaam, eerst de arm en mijn lichaam er achter aan.

De trainer had ook nog een tip voor tennisballen. Hij haalt ze altijd in België en gebruikt de pro supex trainer als trainingsbal.

Vervolg

De verdere week kwam grotendeels op hetzelfde neer. Bijzonder was nog even de sportmassage. Ongeveer een half uurtje wordt voor 25 euro (speciaal tarief) zowat je hele achterkant gekneed. Het is nou niet te zeggen dat dit zo heerlijk aanvoelt. Een andere tennisser, Wim, omslag het gevoel alsof je wordt overreden door een vrachtauto. Dit kan ik beamen.

In de onderste verdieping was een disco waar we tot diep in de nacht vertier hadden. We hadden nog volop energie voor de voetjes van de vloer. Het tennisniveau was een dag later wel ietsje lager dan gebruikelijk.

Ook hebben we een videoanalyse gehad. Er werden 10 forehands en 10 backhands gefilmd, getoond op een groot scherm en besproken met de tennisleraren. Jezelf zien tennissen is best bijzonder en je ziet meteen de opvallende zaken. We hebben er ook een hele dag over gelachen. John kreeg van te voren te horen dat zijn techniek best wel bijzonder was. Daarover zat hij best wel in zijn piepzak. Ik heb hem er een beetje bij geholpen! Het zou wel wat zijn als de clubkampioen van de Hopbel blijkt over een mindere techniek te beschikken.

Op vrijdag speelden we een afsluitend toernooi, 4 wedstrijdjes van een half uur. De winnaars werden gehuldigd en Jan, met de bijnaam Gompie, kreeg een speciale trofee voor het vertellen van sterke en amusante verhalen.

De terugreis verliep prima, alleen de buschauffeur bracht ons de stuipen op het lijf. We waren bang dat hij in zou slapen, hij kreeg de lichten niet gevonden en scheurde met een kapotte vering rakelings langs auto’s en de vangrail. Op het Turkse vliegveld heb ik nog sigaretten gekocht voor de helft van de Nederlandse prijs. Kan ik aftrekken van de reiskosten. De trein bracht ons weer netjes terug naar Den Bosch alwaar onze eigen prinsessen ons op kwamen halen.

We hebben genoten, ons tennisniveau verbeterd en veel nieuwe mensen leren kennen. Voor herhaling vatbaar!

Joan Mutsaars

3 Reacties op Reisverslagen deelnemers

• Joan (en John) wat een prachtig verslag! Fijn om te lezen dat jullie genoten hebben van de tennisvakantie! Wij hebben genoten van jullie aanwezigheid én jullie spelniveau. Leuk om te lezen dat jullie (beiden een goede 5) het spelniveau naar een hoger plan hebben kunnen tillen, dat doet ons goed!
    Tot de volgende reis!

Sportieve groeten,
    Marc

• Theo en Corry van schagen schreef:

Beste iedereen van week 2.
    Corry en ik zijn al een aantal keer op tennisvakantie in Turkije geweest, de ene keer leuker als de andere.
    Deze tennisvakantie was voor ons heel leuk en dat kwam zeker door het verschil van medevakantiegangers, overal vandaan en al snel één grote, gezellige groep.
    Ik kan vele namen noemen waar ik veel mee heb gelachen, maar dan zou ik anderen tekort doen. Wij hebben genoten van iedereen.
    Wat me ook opviel, is dat ik van Arthur, die ik al meerdere jaren op tennisvakantie heb meegemaakt, een veel beter beeld heb gekregen (positief bedoelt). En natuurlijk Martijn, geweldige lessen en wat mij betreft een positief weerzien. Verder ook de andere leraren, jullie waren echt één met de groep, zeker een aanrader voor volgend jaar! Wij zien ook echt uit naar de reünie, als die er komt.
    Iedereen verder de groeten!
    Theo en Corry

• Beste Theo en Corry,

Bedankt voor deze mooie woorden! Wij hebben gigantisch genoten van jullie gezelligheid tijdens de tennisvakantie! Ook bedankt voor het invullen van de tennisvakantie-enquete, zeer waardevol voor ons!!